sekadar renungan bersama..

Jumaat, 14 Jun 2013

KEMUNAFIKAN GEJALA YANG RAMAI SUDAH LUPAI

Banyak dinukilkan di dalam kitab suci Al Quran tentang golongan munafik dan sifat2 mereka.Saudara boleh lah rujuk surah2 At Taubah 9:61-69 dan surah An Nur 24: 47-50.

Antara intisari ayat-ayat tersebut mengenai sifat-sifat golongan munafik adalah:

1. Mereka suka menyakitkan hati Rasulullah dengan permainan kata-kata sinis, mengejek.

2 .Mereka suka bersumpah demi mencari keredhaan manusia.

3. Tidak 'serious' dan suka berolok-olok, berdolak dalik dalam menanggapi ayat-ayat Al Quran.

4. Menegakkan kemungkaran dan menghalang kebaikan. Suka anjurkan program-program maksiat.

5. Sangat kedekut terutama dalam aktiviti-aktiviti kebajikan dan jihad fisabilillah.

6.Suka mengulangkata bahawa mereka sebenarnya beriman kepaa Allah dan RasulNya.

7. Apabila diajak berhukum dengan perintah Allah dan Rasul, mereka selalunya enggan.

8. Ada ketikanya mereka mahu mengikuti perintah Allah dan Rasulullah, jika memberi untung dunia.

9. Hati mereka senantiasa penuh keraguan kepada perintah Allah dan Rasulullah.

10. Prasangka buruk kepada Allah yang kononya menzalimi mereka.

Setelah kita meneliti sifat-sifat munafik yang dijelaskan oleh Allah, pastikan kita berusaha tidak terjerumus dalam kancah kemunafikan. Juga janganlah kita menyokong atan bersimpati dengan golongan munafik tersebut,Yang ingin penulis tekankan disini adalah sikap kebanyakan kita yang melupai golongan dan gejala kemunafikan ini kerana tumpuan berlebihan  kepada kebangkitan kafir khususnya Yahudi. Tak ada salahnya sikap berhati-hati tersebut.Namun jangan lupa, kebangkitan Islam pasti terganggu jika musuh dalam selimut tidak diawasi dan tidak dibenteras.

Dalam konteks Malaysia, apa nilaian kita kepada pihak-pihak yang terus bertahan dan enggan menutup pintu-pintu dan tingkap-tingkap kemungkaran seperti judi , kilang arak, rumah-rumah pelacuran , kelab-kelab hiburan lucah dan amalan rasuah dan pembolotan khazanah negara. Pada masa yang sama pihak-pihak tersebut sangat kuat sekatannya terhadap majlis ilmu, halaqah dan himpunan-himpunan aman kearah islah sebenar. Cekikan kepada instituisi ilmu seperti masjid-masjid dan universiti-universiti sangat mencengkam dan merisaukan.

Jangan juga kita lupa pesanan Rasulullah tentang sifat-sifat tambahan golongan munafik: Bila bercakap dusta, bila berjanji mungkir dan bila diberikan amanah dia khianat. Penulis sekadar ingin mengajak rakyat berfikir sedalam-dalamnya betapa tidak amanahnya sebahagian penguasa kita.Bukankah amanah terbesar jika diberi kepimpinan adalah memberikan ketaatan sepenuhnya kepada Allah dan RasulNya demi menyelamatkan ummah dan memakmurkan negara dengan Islam.

Kenapa ragu dengan Islam? Bukankah janji Allah itu benar bahawa syariat Islam itu adalah rahmat kepada seluruh manusia dan seluruh alam.Gamitlah Islam dan hindarilah kemunafikan.Insya Allah Malaysia diberkati.
,

1 ulasan:

  1. berakhir PRU 13, umat Islam lakukan terbaik memperjuangkan dan meletakkan piawaian kepada pemerintah supaya agenda Islam diberi keutamaan.Yang berdolak-dalik itu tanda benci dengan Islam dan layaklah mereka ditolak dalam PRU 14.

    BalasPadam