sekadar renungan bersama..

Isnin, 11 Mac 2013

Karektor Flip Flop Najib dan Lahad Datu

Telah menjadi keyakinan umum, tokoh besar dan hebat akan terserlah kehebatannya di pentas yang mencabar. Sebaliknya pemimpin palsu akan tumpas dan kecundang apabila bertarung di pentas besar dan mencabar.

Sama seperti pasukan bolasepak yang ternama. Kadangkala kalah kepada pasukan bawahan tetapi di perlawanan besar dalam kejohanan penting, pasukan hebat pasti menyerlahkan keupayaan sebenarnya.Tak pelik kadang-kadang Barcelona atau Manchester United pernah kalah kepada pasukan 'relegetion zone'.Namun kualiti Barcelona pasti terserlah apabila mereka bertembung dengan Real Madrid. MU pula pasti unggul apabila berlawan dengan Liverpool.

Apa kaitannya dengan peristiwa pencerobohan gerombolan bersenjata Sulu di Lahad Datu Sabah? Sebenarnya tragedi Lahad Datu (TLD) adalah pentas terbesar dan paling mencabar bagi PM Najib sepanjang karier politik beliau sebagai ketua kerajaan Malaysia.Rakyat wajib menilai samada Najib kecundang-gagal atau lulus-bergaya dalam ujian TLD ini.

Sudah hampir sebulan pencerobohan di Lahad Datu.Bilangan pasukan keselamatan yang gugur mencecah lapan orang.Orang awam juga terkorban.Banyak ulasan-ulasan berasaskan perspektif keselamatan, politik dan sejarah yang dibincangkan pelbagai pihak. Hampir semua mencatatkan cerita kegagalan (failure story).

Antaranya seperti berikut:
1.Kenapa pasukan risikan negara gagal mengesan awal perancangan musuh?
2.Kenapa pasukan yang ramai, ratusan orang begitu mudah memasuki perairan negara dan menceroboh jauh ke daratan Lahad Datu tanpa tindakan awal?
3.Kenapa kerajaan gagal memaklumkan kepada rakyat Malaysia apa sebenarnya yang berlaku?Apa legitimasi bagi tuntutan penceroboh sehinggakan rundingan memakan masa hampir  tiga minggu?
4.kenapa penglibatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) begitu lambat dan proses membuat keputusan dan 'chain of command' sangat meragukan (indecisive)?
5.Setelah tercetusnya TLD barulah rakyat dibangunkan daripada tidur lena mereka selama ini kononnya pasukan keselamatan negara sudah diperlengkapkan sebaik-baiknya untuk menjaga kedaulatan negara ini. Terdedah akhirnya sepanjang 30 tahun berlalu, pasukan keselamatan negara sebenarnya terabai daripada perkembangan tenaga manusia dan juga peralatan.
6.Kemana hangusnya beratus billion wang negara yang diperuntukkan untuk pertahanan negara sedangkan hasilnya sangat sederhana?

Artikel ini berhasrat hanya membincangkan prestasi kepimpinanan dan kepahlawanan PM Najib dan tidak sekali-kali bertujuan menganalisa keperwiraan pasukan polis dan tentera negara tercinta ini.Alasannya mudah. Jika bilangan pasukan elit PDRM dan ATM tidak mencukupi itu bukan salah mereka. Jika peralatan dan kelengkapan PDRM dan ATM tak cukup dan ketinggalan dari segi teknologi, itu juga bukan salah mereka.

Jika pasukan keselamatan gugur lantaran kelemahan membuat arahan dan kegagalan perundingan, itu juga bukan salah PDRM dan ATM.Bahkan jika krisis Lahad Datu menjadi semakin rumit lantaran kehadiran para simpati dalaman dikalangan rakyat berketurunan Sulu dan Filipina yang diberikan kerakyatan mudah di Sabah, itu juga bukan salah PDRM dan ATM. Yang wajib menanggung tanggungjawab adalah pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang menerajui pemerintahan negara sejak 58 tahun yang berlalu.

Mari kita memberikan fokus kepada kualiti kepimpinan PM Najib.Jangan lupa Muhamad Najib bin Tun Abdul Razak bukan calang-calang manusia. Lahir daripada keluarga bangsawan Bugis di Pahang,anak PM kedua Malaysia, jadi MP pada usia semuda 23 tahun, pernah jadi MB Pahang. Menjadi menteri pertahanan Malaysia untuk tempoh yang sangat panjang.Bahkan dikagumi kerana menjadi perdana menteri dengan segala penasihat dalam pelbagai kepakaran.Ada ramai menteri Jabatan Perdana Menteri dibawah kuasanya. Yang terhebat pula mendapat nasihat langsung daripada syarikat konsultan yahudi antarabangsa, APCO.

Rakyat yang ingin menghakimi PM Najib sangat perlu mengenali karektor beliau.Sangat penting kerana PRU 13 yang bakal berlangsung bulan April atu Mei ini, sebenarnya adalah referendum kepada kepimpinan dan keperibadian Najib.Penulis menyerahkan kepada rakyat mengadili prestasi PM Najib di Lahad Datu. Rakyat jangan diperbodohkan dengan asyik menuding jari kepada pihak lain.

PM Najib sebenarnya adalah seorang yang  sangat berkarektor Flip Flop. Dr Mahathir sendiri pernah mengakuinya. Karektor tersebut bermakna lalai dan kurang teliti dalam membuat keputusan dan cenderung menarik balik keputusan yang telah diumumkan.

Mari kita melihat beberapa contoh keputusan flip flop dizaman pentadbiran PM Najib:
1.Pelaksanaan GST (cukai barangan dan perkhidmatan) yang dah lama nak dilaksanakan, tangguh dulu.
2.Pelaksanaan peraturan mendera rakyat AES, tak tahu statusnya kerana mahkamah pun tak yakin .
3.Cadangan wajibkan pemeriksaan PUSPAKOM bagi kereta terpakai melebehi usia 15 tahun, umum lepas itu tarik balik apabila rakyat membantah.
4.Cadangan menjual harga petrol lebih mahal kepada kereta berenjin kuasa tinggi.Sudah umum, tarik balik apabila pengguna membantah.
5.Dasar saraan baru kakitangan kerajaan yang memberikan kelebihan berganda kepada kumpulan atasan turus dan jusa tetapi menganaktirikan kakitangan kerajaan bawahan.PM Najib umumkan dalam ucapan belanjawan Oktober 2011. Tak sampai dua bulan tarik balik!

Ada banyak lagi contoh-contoh karektor flip flop PM Najib. Namun bukti-bukti diatas sudah memadai menggambarkan 'the state of mind' beliau.Samada Najib seorang pemikir yang hebat atau tidak.Dari segi psikologi orang flip flop adalah orang yang mempunyai kurang keyakinan diri.Dari segi pengurusan pula orang flip flop adalah orang yang kurang rapi dan terburu-buru membuat keputusan.

Cuba bayangkan seorang yang mempunyai karektor flip flop seperti PM Najib, dalam keadaan bertarung mempertahankan sisa-sisa nyawa politik dan kuasa, tiba-tiba dibebankan dengan cabaran pemikiran yang memerlukan ketajaman, ketelitian dan ketangkasan.Mampu atau tidak beliau melepasi ujian sebesar taufan TLD?

Apatah pula lewat tiga bulan yang lepas pelbagai angin dan badai datang menyerang.Deepak datang membawa ribut, Tan Sri Musa Hassan datang dengan angin taufan,PI Balasubramaniam pula datang dengan angin Altutuya dan terkini bapa Si Saiful -'terliwat' datang dengan angin kentut.Bayangkan situasi minda PM Najib yang penuh kecelaruan dan keserabutan.Orang Melayu selalu kata 'masuk angin'.

Maka tidak hairanlah lantaran kerumitan tersebut maka dicarilah apa sahaja kambing-kambing hitam yang boleh disembelih. Biasalah kambing hitam yang paling empuk adalah Anwar Ibrahim.Maka mengamuklah pencacai-pencacai UMNO mengugut hendak membakar bangunan PKR di Damansara.Polis pula hanya mampu tersenyum puas.

Kenapa? Kerana ada juga manusia yang suka diperbodohkan oleh berita-berita fasik daripada orang-orang fasik lagi zalim.Setelah Anwar Ibrahim menjadi agen Yahudi, agen CIA, agen Hindu maka kini tiba pula giliran Anwar Ibrahim menjadi agen SULU. Hebatnya manusia bergelar Anwar bin Ibrahim!

Menarik kan mengkaji minda FLIP FLOP...Boleh buat thesis PHD.




1 ulasan:

  1. PM Najib buatlah sesuatu yang hebat demi keselamatan rakyat Malaysia, bergantung jualah kepada Allah..

    BalasPadam