sekadar renungan bersama..

Isnin, 25 Mei 2009

Ayam curi , sembelih di istana , masak di mahkamah , jamu di masjid !

1.Keputusan Mahkamah Rayuan Jumaat lalu yang mengisytiharkan bahawa Datuk Seri Dr Zambry Kadir adalah Menteri Besar Perak yang sah tidak memeranjatkan.Dan melihat kepada respons para penyokong Pakatan Rakyat (PR)nampaknya keputusan itu tidak akan meredakan jauh sekali menamatkan krisis politik di Perak.

2.Semua pihak yang mempertahankan keabsahan (legitimasi) kerajaan kudeta UMNO/BN di Perak Darul Ridzuan sama ada di kalangan UMNO , ISTANA dan HAKIM - HAKIM 3-0 di Putrajaya istana 'keadilan' membuat kesimpulan yang sangat logikal.Bahawa yang memiliki majoriti dalam DUN Perak sekarang adalah BN.Maka wajarlah kerajaan itu milik BN dan sangat wajarlah juga Pakatan Rakyat pasrah - bersedih - menggigit jari menjadi kerajaan buangan pasola (Pembangkang).

3.Untuk pembincangan seterusnya tolong isi otak kiri dan otak kanan anda dengan dalil - dalil yang berasaskan syariah dan prinsip kedaulatan undang - undang tanpa rasa takut dan pilih kasih.Lontarkan jauh - jauh karat - karat assobiah , karat - karat kepentingan - kepentingan gaji , poket , kontrak dan perasaan inginkan anugerah pingat Dato' atau sekadar pingat PJK.

4.BN kata mereka ada majoriti dalam dewan.Tetapi bagaimana sokongan itu didapati?Bagaimana dengan elemen jenayah yang dikatakan berlaku?Saya terima bahawa lompat parti sah di sisi undang - undang.Tetapi ini bersyarat: jangan ada rasuah , penculikan , perangkap seks dan seumpamanya.

5.Takkan dah ada ijazah syariah , usuluddin , tasauf dan bergelar pula al-fadhil bahkan sahabul samahah , ulama' , tok guru boleh pula mengharuskan jenayah - jenayah tersebut baik dari segi undang - undang sivil atau undang - undang syariah.Yang haram jelas yang harus pun jelas dan yang subahat pun kebiasaannya dapat di kenal pasti.

6.UMNO/BN berkokok seluruh negara bahawa tindakan rampasan kuasa 6/2 sebagai tepat dan selari dengan kehendak undang-undang.Hakim mahkamah tinggi silap dan tidak menimbangkan fakta kes dengan cermat, penghakiman Yang Arif Abdul Aziz yang setebal 78 muka dikatakan tersasar walaupun sarat dengan hujjah undang-undang. Hakim-hakim 3-0 dari ISTANA KEADILAN Putrajaya menggunakan kaedah sebaliknya ia itu buat keputusan dahulu dan cari hujjah penghakiman kemudian.

7.Peristiwa hitam di Perak membuktikan betapa unggulnya sistem dan undang-undang ISLAM.Semua pengamal undang-undang menyatakan dari segi undang-undang tidak salah perbuatan Jamaluddin dan Kapten Osman (katak lompat).Perbuatan YB Hamidah Osman membawa dua ADUN lompat tersebut untuk 'diculik' oleh Dato' Najib juga tidak dipedulikan oleh agensi-agensi penguatkuasa undang-undang.Baginda Sultan menemuduga Jamaluddin dan Osman sekadar bertanya : kamu sokong kerajaan BN? Sukarela? Jika Baginda Sultan tanya sedikit lagi soalan tambahan : Dimana kamu hilang seminggu? Siapa yang 'culik' kamu? Apa janji dan tawaran yang diberi kepada kamu ,etc. Tentu dua ADUN LOMPAT tersebut,mungkin juga HAMIDAH akan terkencit.Bagi Islam semua ada nilai dan roh moral.Ungkapan "it is legally right but morally wrong" tidak wujud dalam kamus Islam.

8.Kerajaan UMNO/BN walaupun dihalalkan oleh mahkamah tetapi tetap haram dari segi perspektif Islam.Orang yang menjadi Menteri Besar dan EXCO - EXCO juga tidak sah kerana ia bermula daripada proses haram.

Renungan : Sabda Nabi S.A.W "Sesungguhnya Allah itu baik dan tidak menerima melainkan perkara yang baik"
(Maksud Hadis riwayat Muslim)

AYAM CURI KALAUPUN DISEMBELIH SECARA ISLAM DAN DIMASAK DENGAN RENCAH - RENCAH YANG HALAL OLEH ORANG ISLAM TETAP IANYA HARAM UNTUK DISEDEKAHKAN DAN DIJAMU WALAUPUN UNTUK KEBAJIKAN SEPERTI MAJLIS TAHLIL!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan