sekadar renungan bersama..

Jumaat, 15 Mei 2009

BANGANG VS BENGANG

1.Bangang maknanya bodoh , tolol bercampur dengan keras kepala.Bengang pula maknanya rasa marah , geram bercampur dengan kecewa. Hanya dengan satu pertukaran A dan E pada huruf kedua , perkataan - perkataan tersebut mempunyai maksud yang jauh berbeza.Tentulah manusia - manusia yang terlibat dengan kebangangan jauh berbeza dengan manusia - manusia yang sedang kebengangan.

2.Di negeri Perak sekarang yang bangang ramai tetapi yang tengah bengang lagi ramai.Yang bangang adalah orang - orang politik yang berjiwa korup dan dayus.Juga balaci - balaci mereka yang sanggup di perkudakan demi survival tauke - tauke politik mereka.

3.Yang bengang adalah rakyat biasa , pegawai - pegawai kerajaan dan peniaga - peniaga kecil atau besar yang menanggung kesengsaraan akibat krisis politik Perak kini.Kehidupan yang sukar kerana kemelesetan ekonomi global jadi lebih parah kerana banyak urusan - urusan yang melibatkan kerajaan tergendala.

4.Rakyat jadi lebih bengang apabila melihat kejadian - kejadian pelik di hadapan mata dan kewarasan minda mereka.

i-Jika rakyat pergi ke Mahkamah untuk mendapat keadilan , jika boleh selesai dalam masa 2 tahun sangat hebatlah mahkamah Malaysia ini.Tengok contoh kes anak - anak pemimpin PAS Perak (termasuk anak DS Nizar) saman kerajaan bagi isu PPSMI (UMNO agungkan bahasa penjajah dan bakul sampahkan bahasa Melayu).Sejak tahun 2003 tak bergerak.Mungkin tersangkut dalam poket hakim atau fail Mahkamah!!Tetapi bagi Dr.Zambry kudeta dalam masa 1 jam saja mahkamah rayuan luluskan permohonan untuk gantung sementara keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang mengisytiharkan DS Nizar sebagai MB Perak yang SAH.Tiba - tiba saja Mahkamah Malaysia jadi sangat efisien.
ii-Baru 2 hari diisytiharkan jadi MB HARAM sekarang jadi "MB SAH" sementara , Dr.Zambry kudeta buat keputusan yang hebat - hebat seolah olah dia lupa jawatan itu hanyalah 'caretaker' sahaja.Arahkan ahli majlis kerajaan tempatan angkat sumpah , pecat kembali ketua - ketua kampung yang dipilih oleh rakyat seramai lebih 800 orang dan buat keputusan tentang GLC.Tiba - tiba Dr.Zambry jadi sangat efisien!!
iii-Dua orang wakil rakyat katak lompat (Osman dan Jamaluddin) yang dulu menyorok dan disorokkan oleh SB sekarang dengan penuh gaya hadir ke Mahkamah nak tunjuk lagak.Tapi malangnya masih juga tak berani balik bertugas kepada rakyat di kawasan masing - masing.Malang sungguh pengundi - pengundi di Changkat Jering dan Behrang kerana mereka lebih rela berkhidmat kepada Najib.Makan duit haram la tu.



5.Politikus - politikus yang bangang juga pekak badak kerana tidak berani memberikan hak kepada rakyat untuk memilih wakil rakyat yang baru melalui Pilihan Raya Kecil Negeri.Masih juga nak bergayut kepada kuasa yang diperolehi secara HARAM!!

TAK MUNGKINKAH ADA ORANG MENJADI BANGANG SETELAH DENGAR KATA NAJIB BAHAWA UMNO/BN ADA KES YANG KUAT DAN YAKIN DR.ZAMBRY BOLEH MENANG DI MAHKAMAH RAYUAN.
MINTA DI JAUHKAN ALLAH BAGI MENGELAKKAN SELURUH RAKYAT PERAK MENJADI BENGANG..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan